Zarządca Nieruchomości – Jak wybrać?
Każda wspólnota mieszkaniowa lub spółdzielnia, wcześniej czy później, stanie w obliczu decyzji o sposobie zarządzania swoją nieruchomością. W dniu podpisania pierwszego aktu notarialnego umowy sprzedaży pomiędzy nabywcą a deweloperem z mocy prawa powstaje wspólnota mieszkaniowa. Od tego momentu to wspólnota odpowiada za wszystko co się dzieje na terenie budynku i osiedla min:
- obsługa techniczna budynku (remonty, naprawy, modernizacje)
- sprzątanie i nadzór na terenami zielonymi
- ochrona i monitoring
- wywóz śmieci
- obsługa księgowa, prawna i administracyjna
Tych czynności i obszarów jakimi trzeba się zająć jest wbrew pozorom bardzo dużo. Nie zawsze członkowie wspólnoty maja doświadczenie a przede wszystkim czas na to, żeby zajmować się wszystkimi sprawami wspólnoty.
Z pomocą przychodzą wyspecjalizowane firmy zajmujące się profesjonalnym administrowaniem i zarządzaniem nieruchomościami. Bez problemu można znaleźć Ich oferty w wyszukiwarce lub bezpośrednio na firmowych stronach. Tylko jak wybrać tego najlepszego, najbardziej kompetentnego skoro oferty są do siebie bardzo podobne.
Poniżej znajdziecie kilka ważnych informacji, pytań i odpowiedzi jaki pomogą Wam w trafnym wyborze “Waszego” zarządcy
Kim jest Zarządca Nieruchomości?
Po wejściu “ustawy deregulacyjnej” w 2013 roku, usługię zarządzania nieruchomościami mogą wykonywać wszystkie osoby prowadzącej odpowiednią działalność gospodarczą i posiadające ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Przed 2013 rokiem zawód zarządcy był regulowany poprzez licencje poprzedzoną odpowiednim kursem, praktyką i egzaminem. W chwili obecnej nie ma takiego obowiązku a co za tym idzie trudniej jest zweryfikować wiedzę i umiejętności danej formy czy osoby.
Na co trzeba zwrócić uwagę:
- Doświadczenie na rynku firmy zarządzającej, ale także konkretnego administratora który fizycznie będzie obsługiwał nieruchomość. Standardem rynkowym jest to, że umowa o usługę podpisywana jest z firmą której właścicielem jest osoba mająca np 10 lat doświadczenia w branży i licencję zarządcy, ale administratorem może być każda osoba zatrudniona w tej firmie. Warto sprawdzić także doświadczenia, staż pracy i umiejętności osoby na stałe zajmującej się obiektem.
- Kompleksowość – czy oprócz usługi administrowania dana firma ma w swojej ofercie dodatkowe np. obsługę techniczną budynku, usługę finansową- księgową czy prawną. Pozwoli na na obniżenie kosztów, ale także na sprawniejsza kontrole nad działaniami zarządcy. Warto sprawdzić też czy firma zapewnia narzędzia online do bieżącej komunikacji czy informacji z obszaru księgowości
- Elastyczność – szeroko rozumiana gospodarność i racjonalne zarządzanie obiektem. Każda wspólnota jest inna i ma swoje problemy i oczekiwania dotyczące współpracy. Ważne, żeby zarządca komunikował się na bieżącą ze wspólnotą i zarządem wspólnoty co zdecydowanie wpłynie na szybkość decyzji i działań
- Referencje i opinie – tutaj możemy poprosić potencjalnego kandydata o przedstawienie referencji od poprzednich klientów oraz poszukać opinii np. na forach internetowych. My polecamy bezpośredni kontakt z mieszkańcem jakiejś wspólnoty współpracującej z daną firmą i zweryfikowanie jakość obsługi
To tylko kilka punktów na check-liście jakie powinno się sprawdzić. Niestety jak to często bywa w życie teoria swoje a praktyka zupełnie co innego. Nie ma złotego sposoby na 100% sprawdzenie wiarygodności firmy. Tutaj dopiero po kilku miesiącach będzie można wyrobić sobie opinie i zdanie na temat zarządcy i efektywności współpracy.
Autor:
AG
Latest Posts
Czym jest wspólnota mieszkaniowa i o czym może decydować?
Wspólnota mieszkaniowa to taki szczególny podmiot prawny, który powstał obok społeczności spółdzielni mieszkaniowych wraz z prawem do stanowienia odrębnej...
Sprawdź jak uniknąć opłat podnoszących rachunki za prąd
Mimo zamrożonych cen energii elektrycznej, rachunki Polaków za prąd i tak wzrosły. To przede wszystkim zasługa wyższego podatku VAT, ale też niektórych...