Zarządzanie nieruchomościami w czasie pandemii – obowiązki i wyzwania
Podstawowym obowiązkiem właścicieli nieruchomości w okresie trwającego zagrożenia epidemiologicznego jest obowiązek utrzymywania nieruchomości w należytym stanie higieniczno-sanitarnym. Zgodnie z 22 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi właściciel (Dz.U. 2008 nr 234 poz. 157) posiadacz lub zarządzający nieruchomością są obowiązani utrzymywać ją w należytym stanie higieniczno-sanitarnym w celu zapobiegania zakażeniom i chorobom zakaźnym, w szczególności:
1) prowadzić właściwą gospodarkę odpadami i ściekami,
2) zwalczać gryzonie, insekty i szkodniki,
3) usuwać padłe zwierzęta z nieruchomości,
4) usuwać odchody zwierząt z nieruchomości.
Obowiązki administratora
Obowiązek ten obejmuje także podejmowanie przez zarządzających nieruchomościami działań mających na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się koronawirusa. Poza standardowym myciem zalecana jest dezynfekcja uprzednio umytych: przestrzeni wspólnych w budynku (podłóg, schodów, wnętrz wind), powierzchni dotykowych (klamek, poręczy, uchwytów, domofonów, przycisków w windach, skrzynek pocztowych).
Administrator ma także obowiązek udostępnienia nieruchomości w celu przeprowadzenia zabiegów sanitarnych, w sytuacji, gdy wykonanie ich jest związane z funkcjonowaniem obiektów. Ma również obowiązek ograniczenia korzystania z danego obiektu w przypadku konieczności jego zabezpieczenia.
Zarządcy nieruchomości są zobowiązani do współdziałania z organami inspekcji sanitarnej także w zakresie wykonywania i egzekwowania wydawanych przez nie nakazów oraz zakazów. Ciąży na nich również na nich obowiązek udzielenia informacji o osobach zakażonych koronawirusem lub podejrzanych o zakażenie. Informacje te dotyczą zarówno danych umożliwiających identyfikację danej osoby, jak również okoliczności świadczących o narażeniu na zakażenie.
Ważnym obowiązkiem administratorów jest także powiadomienie mieszkańców o nowych obostrzeniach związanych z funkcjonowaniem w czasie pandemii oraz o konsekwencjach prawnych i finansowych związanych z ich nieprzestrzeganiem.
Zasady obowiązujące na osiedlu
W okresie trwania zagrożenia epidemiologicznego zarządcy nieruchomości są uprawnieni do wprowadzenia własnych wewnętrznych procedur i regulaminów korzystania z nieruchomości. Mogą, na przykład samodzielnie określić zasady obowiązujące na osiedlu, czy w bloku oraz wdrożyć niezbędne ograniczenia. Katalog tych usprawnień jest otwarty. To dobrze, że administratorzy mają możliwość dopasowania zasad funkcjonowania osiedla do jego specyfiki.
Problemy i wyzwania
Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków na terenie osiedla lub nieruchomości wymaga nie tylko zaangażowania oraz pracy wielu osób, ale także zwiększonych nakładów finansowych.
Wzrost kosztów obsługi nieruchomości
Wypełnianie wszystkich obowiązków sanitarnych związanych z dezynfekcją części wspólnych nieruchomości wiąże się z koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów przez Wspólnoty,. Które nie mogą liczyć na dofinansowanie ze strony państwa. Tarcza antykryzysowa nie obejmuje takich wydatków. Zakup specjalistycznych detergentów służących do częstego odkażania i mycia klamek, poręczy, przycisków na domofonach i windach oraz środków ochrony osobistej dla pracowników firm zajmujących się utrzymaniem czystości, to wydatek na poziomie kilkuset złotych miesięcznie
Podział obowiązków
Konieczność zapewnienia mieszkańcom ochrony przed zagrożeniem epidemiologicznym wymaga również dokładnych wytycznych i przepisów prawa, które w jasny sposób określają podział obowiązków Wspólnot i administratorów oraz władz sanitarnych.
Kwestią, na którą zwracają uwagę administratorzy nieruchomości jest brak regulacji prawnych precyzyjnie określających zakres/podział obowiązków pomiędzy administratorem nieruchomości a służbami sanitarnymi. W Ustawie dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych jest niewiele wzmianek o obowiązkach zarządcy nieruchomości i dotyczą one administratora budynku, w którym znajduje się infrastruktura krytycznej.
Przepływ informacji
Częstym problemem jest również brak przepływu informacji pomiędzy zarządcą a Sanepidem. Często zdarza się, że Sanepid nie informuje ani o konieczności dokładnej dezynfekcji nieruchomości w związku z interwencją sanitarną, ani o kwarantannie w konkretnej nieruchomości, czy lokalu. Z pewnością taka wiedza przyczyniłaby się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa i umożliwiła podjęcie odpowiednich kroków, mających na celu ograniczenie skutków rozprzestrzeniania się wirusa. W takiej sytuacji można by na przykład przygotować dodatkowy pojemnik na śmieci od osób podlegających kwarantannie.
W obecnej, trudnej sytuacji epidemiologicznej koniecznym rozwiązaniem jest uszczegółowienie obowiązków administratorów, służb sanitarnych i obywateli. Warto wprowadzić czytelny podział obowiązków wszystkich stron, tak aby móc stworzyć zwarty, efektywny i skuteczny front walki z Covid 19 i wyeliminować niepotrzebny chaos.
DOWIEDZ SIĘ JAK DBAMY O BEZPIECZEŃSTWO MIESZKAŃCÓW I SKONTAKTUJ SIĘ Z NASZYM EKSPERTEM!
Arkadiusz Grala
Zarządca Nieruchomości nr 12290
(22) 412 08 00
502 645 220
arkadiuszgrala@ad-bud.pl
Latest Posts
Czym jest wspólnota mieszkaniowa i o czym może decydować?
Wspólnota mieszkaniowa to taki szczególny podmiot prawny, który powstał obok społeczności spółdzielni mieszkaniowych wraz z prawem do stanowienia odrębnej...
Sprawdź jak uniknąć opłat podnoszących rachunki za prąd
Mimo zamrożonych cen energii elektrycznej, rachunki Polaków za prąd i tak wzrosły. To przede wszystkim zasługa wyższego podatku VAT, ale też niektórych...